Rød/Hvid på Sort/Hvid
19.05.2017
Fredag den 19. maj kl. 14-19
Sprog Dansk
Varighed 5 timer

BILLETTER til arrangementet er gratis, men der er et meget begrænset antal. For rekvirering af billetter skriv til billet@sort-hvid.dk og specificer, om du ønsker billet til hele programmet eller kun del I, II eller III.

PROGRAM 19. MAJ KL. 14-19

DEL I – kl. 14.00

Lecture: Japansk teater fra 1868 til 1968 af dramatiker og oversætter Mads Mazanti Jensen

Reading af LANGE RÆKKER AF GRAVSTEN (1957) af Yoshiyuki Fukuda

Fremført af Benjamin Boe Rasmussen, Carsten Bjørnlund, Lars Brygmann og Nicklas Søderberg Lundstrøm, instruktion Mads Mazanti Jensen

DEL II – kl. 15.30

Lecture: Japansk teater fra 1968 til idag af Professor Hiroyuki Takahashi

Reading af DU HAR DRÆBT MIG og EFTER GOLEM (2012) af Katsumi Sasaki

Fremført af Lotte Andersen, instruktion Liv Helm

DEL III – kl. 17.30

Introduktion: Mads Mazanti Jensen og Takeshi Kawamura

Reading af 4FOUR (2014) af Takeshi Kawamura

Fremført af: Benjamin Boe Rasmussen, Carsten Bjørnlund, Lars Brygmann og Nicklas Søderberg Lundstrøm, instruktion Takeshi Kawamura

Tekst YOSHIYUKI FUKUDA, KATSUMI SASAKI og TAKESHI KAWAMURA Instruktion LIV HELM, TAKESHI KAWAMURA og MADS MAZANTI JENSEN Medvirkende BENJAMIN BOE RASMUSSEN, CARSTEN BJØRNLUND, LARS BRYGMANN, LOTTE ANDERSEN og NICKLAS SØDERBERG LUNDSTRØM

Rød/Hvid på Sort/Hvid

Vi går helt tæt på den alternative japanske teaterscene, når vi med Rød/Hvid præsenterer tekster af Yoshiyuki Fukuda, Katsumi Sasaki og Takeshi Kawamura. De tre japanske dramatikere er fra hver deres generation og blander på hver deres måde vestlig inspiration med japanske tematikker, når de skriver om dødsstraf, buddhistisk eksistentialisme og kampen for forskningsfrihed.

Fundamentet for den alternative teaterscene i Japan blev lagt omkring 1960 med den såkaldte angura-bevægelse – ordet ‘angura’ er en japansk forvanskning af det engelske ‘underground’. Angura mindede på sin vis om lignende vestlige avantgardebevægelser på den tid, men havde alligevel sit eget særpræg, fordi den kunne være ekstrem i sit udtryk og fordi dele af den også forsøgte at gribe tilbage til den japanske teatertradition. En tradition, der ligger langt fra den vestlige og hverken er lineær eller klassicistisk, men snarere musisk, dansende og poetisk. Den nuværende alternative teaterscene i Japan står i større eller mindre grad på skuldrene af angura-nybruddet for omkring 50 år siden.

I fire dage vil danske skuespillere arbejde med Yoshiyuki Fukudas, Katsumi Sasakis og Takeshi Kawamuras tekster. Det er første gang japanske dramatikere og danske skuespillere og instruktører samarbejder på denne måde. På femtedagen bliver værkerne præsenteret for publikum ved en åben reading.

LANGE RÆKKER AF GRAVSTEN

Yoshiyuki Fukudas hovedværk, der havde premiere tilbage i 1957, er intet mindre end et banebrydende værk inden for moderne japansk dramatik. Stykket skildrer forholdene på et japansk universitet i den tumultariske periode under militarismen i 1930’erne og 40’erne. Hovedpersonen er økonomiprofessoren Yamana, som kæmper en stædig kamp for forskningsfrihed, men svigtes af kolleger og medstuderende og ender i monumental selvdestruktion i et Japan i opløsning hen imod slutningen på anden verdenskrig.

EFTER GOLEM og DU HAR DRÆBT MIG

To helt nye monologer af Katsumi Sasaki. Den japanske dramatiker er inspireret af den buddhistiske filosofi, som har dybe, historiske rødder i japanske åndsliv. Myten om Golem er fortællingen om en figur, som kun er skabt i ler, men alligevel får sit eget liv. Kan det lade sig gøre at skabe liv af intet? Eller omvendt: Er der overhovedet noget liv, som ikke er skabt af intet? Findes eksistensen overhovedet eller er vi bare noget, vi bilder os ind? Sasakis monologer sætter disse klassiske, eksistentielle tematikker ind i en moderne teaterkontekst.

“Dét, at jeg dræbte dig, er forskellen på jer og mig, og dét, at I dræbte mig, er forskellen på jer og mig. Den, der fortalte mig, at jeg var forskellig fra dig, var dig. Sådan dræbte du mig. Du er ikke mig, og jeg er ikke dig. Jeg er den samme som jer.”

4FOUR

Det japanske retssystem opererer stadig med dødsstraf. Takeshi Kawamura, manden bag en af de mest betydningsfulde grupper på den alternative teaterscene i Japan i 1980erne og 90erne, Daisan Erotica, og nuværende leder af produktionskompagniet T-factory endevender denne tematik i en række monologer fremført af personerne F, O, U og R og Manden. Gennem en række rollespil gestaltes problematikkerne omkring dødsstraf set fra en justitsministers, en domsmands, en bøddels, en massemorders og en efterladts synsvinkel.

Rød/Hvid er en del af fejringen af 150-året for de dansk-japanske handelsforbindelser og er støttet af The Japan Foundation og Statens Kunstfond.

 

 

 

 

Rød/Hvid på Sort/Hvid

19.05.2017
Fredag den 19. maj kl. 14-19
Sprog Dansk
Varighed 5 timer

BILLETTER til arrangementet er gratis, men der er et meget begrænset antal. For rekvirering af billetter skriv til billet@sort-hvid.dk og specificer, om du ønsker billet til hele programmet eller kun del I, II eller III.

PROGRAM 19. MAJ KL. 14-19

DEL I – kl. 14.00

Lecture: Japansk teater fra 1868 til 1968 af dramatiker og oversætter Mads Mazanti Jensen

Reading af LANGE RÆKKER AF GRAVSTEN (1957) af Yoshiyuki Fukuda

Fremført af Benjamin Boe Rasmussen, Carsten Bjørnlund, Lars Brygmann og Nicklas Søderberg Lundstrøm, instruktion Mads Mazanti Jensen

DEL II – kl. 15.30

Lecture: Japansk teater fra 1968 til idag af Professor Hiroyuki Takahashi

Reading af DU HAR DRÆBT MIG og EFTER GOLEM (2012) af Katsumi Sasaki

Fremført af Lotte Andersen, instruktion Liv Helm

DEL III – kl. 17.30

Introduktion: Mads Mazanti Jensen og Takeshi Kawamura

Reading af 4FOUR (2014) af Takeshi Kawamura

Fremført af: Benjamin Boe Rasmussen, Carsten Bjørnlund, Lars Brygmann og Nicklas Søderberg Lundstrøm, instruktion Takeshi Kawamura

Vi går helt tæt på den alternative japanske teaterscene, når vi med Rød/Hvid præsenterer tekster af Yoshiyuki Fukuda, Katsumi Sasaki og Takeshi Kawamura. De tre japanske dramatikere er fra hver deres generation og blander på hver deres måde vestlig inspiration med japanske tematikker, når de skriver om dødsstraf, buddhistisk eksistentialisme og kampen for forskningsfrihed.

Fundamentet for den alternative teaterscene i Japan blev lagt omkring 1960 med den såkaldte angura-bevægelse – ordet ‘angura’ er en japansk forvanskning af det engelske ‘underground’. Angura mindede på sin vis om lignende vestlige avantgardebevægelser på den tid, men havde alligevel sit eget særpræg, fordi den kunne være ekstrem i sit udtryk og fordi dele af den også forsøgte at gribe tilbage til den japanske teatertradition. En tradition, der ligger langt fra den vestlige og hverken er lineær eller klassicistisk, men snarere musisk, dansende og poetisk. Den nuværende alternative teaterscene i Japan står i større eller mindre grad på skuldrene af angura-nybruddet for omkring 50 år siden.

I fire dage vil danske skuespillere arbejde med Yoshiyuki Fukudas, Katsumi Sasakis og Takeshi Kawamuras tekster. Det er første gang japanske dramatikere og danske skuespillere og instruktører samarbejder på denne måde. På femtedagen bliver værkerne præsenteret for publikum ved en åben reading.

LANGE RÆKKER AF GRAVSTEN

Yoshiyuki Fukudas hovedværk, der havde premiere tilbage i 1957, er intet mindre end et banebrydende værk inden for moderne japansk dramatik. Stykket skildrer forholdene på et japansk universitet i den tumultariske periode under militarismen i 1930’erne og 40’erne. Hovedpersonen er økonomiprofessoren Yamana, som kæmper en stædig kamp for forskningsfrihed, men svigtes af kolleger og medstuderende og ender i monumental selvdestruktion i et Japan i opløsning hen imod slutningen på anden verdenskrig.

EFTER GOLEM og DU HAR DRÆBT MIG

To helt nye monologer af Katsumi Sasaki. Den japanske dramatiker er inspireret af den buddhistiske filosofi, som har dybe, historiske rødder i japanske åndsliv. Myten om Golem er fortællingen om en figur, som kun er skabt i ler, men alligevel får sit eget liv. Kan det lade sig gøre at skabe liv af intet? Eller omvendt: Er der overhovedet noget liv, som ikke er skabt af intet? Findes eksistensen overhovedet eller er vi bare noget, vi bilder os ind? Sasakis monologer sætter disse klassiske, eksistentielle tematikker ind i en moderne teaterkontekst.

“Dét, at jeg dræbte dig, er forskellen på jer og mig, og dét, at I dræbte mig, er forskellen på jer og mig. Den, der fortalte mig, at jeg var forskellig fra dig, var dig. Sådan dræbte du mig. Du er ikke mig, og jeg er ikke dig. Jeg er den samme som jer.”

4FOUR

Det japanske retssystem opererer stadig med dødsstraf. Takeshi Kawamura, manden bag en af de mest betydningsfulde grupper på den alternative teaterscene i Japan i 1980erne og 90erne, Daisan Erotica, og nuværende leder af produktionskompagniet T-factory endevender denne tematik i en række monologer fremført af personerne F, O, U og R og Manden. Gennem en række rollespil gestaltes problematikkerne omkring dødsstraf set fra en justitsministers, en domsmands, en bøddels, en massemorders og en efterladts synsvinkel.

Rød/Hvid er en del af fejringen af 150-året for de dansk-japanske handelsforbindelser og er støttet af The Japan Foundation og Statens Kunstfond.

 

 

 

 

Tekst YOSHIYUKI FUKUDA, KATSUMI SASAKI og TAKESHI KAWAMURA Instruktion LIV HELM, TAKESHI KAWAMURA og MADS MAZANTI JENSEN Medvirkende BENJAMIN BOE RASMUSSEN, CARSTEN BJØRNLUND, LARS BRYGMANN, LOTTE ANDERSEN og NICKLAS SØDERBERG LUNDSTRØM