ET TEATER BRÆNDTE NED. ET NYT ER BYGGET OP.
En beretning om Sort/Hvids crowdfundingkampagne og perspektiverne i publikumsinddragelse
I 2014 brændte Sort/Hvid ned. Med branden gik det historiske CaféTeatret – scenerne, baren, udstyret, hele huset – op i røg.
Efter tre års hjemløshed fik vi med støtte fra Københavns Kommune, private fonde og virksomheder etableret et helt nyt teater med en stor foyer og to scener i den brune Kødby på Vesterbro.
For at komme i mål iværksatte Sort/Hvid som det første teater i Danmark en crowdfundingkampagne, hvor vores publikum kunne bidrage til at realisere visionen. Næsten 400 mennesker og virksomheder meldte sig under de sort/hvide faner og donerede alt fra mindre beløb for en mulepose til inventar som stole og toiletter.
To år efter åbningen af Sort/Hvids i Kødbyen har vi iværksat en undersøgelse af vores kernepublikum, der støttede tilblivelsen af Sort/Hvids nye teater. Resultaterne kan læses i udgivelsen ET TEATER BRÆNDTE NED. ET NYT ER BYGGET OP., som nu kan downloades gratis her fra vores hjemmeside.
Udgivelsen består også af eksempler på andre crowdfundingkampagner og andre former for publikumsinddragelse i udlandet samt en akademisk gennemgang af de æstetiske potentialer i en scenekunst, der inviterer sit publikum med ind i sit virke.
Med udgivelsen vil vi videregive vores erfaringer til vores kolleger i teater- og kulturbranchen og andre aktører med interesse i crowdfunding.
Undersøgelse og udgivelse er støttet af Bikubenfonden.
God læselyst!
ET TEATER BRÆNDTE NED. ET NYT ER BYGGET OP.
En beretning om Sort/Hvids crowdfundingkampagne og perspektiverne i publikumsinddragelse
I 2014 brændte Sort/Hvid ned. Med branden gik det historiske CaféTeatret – scenerne, baren, udstyret, hele huset – op i røg.
Efter tre års hjemløshed fik vi med støtte fra Københavns Kommune, private fonde og virksomheder etableret et helt nyt teater med en stor foyer og to scener i den brune Kødby på Vesterbro.
For at komme i mål iværksatte Sort/Hvid som det første teater i Danmark en crowdfundingkampagne, hvor vores publikum kunne bidrage til at realisere visionen. Næsten 400 mennesker og virksomheder meldte sig under de sort/hvide faner og donerede alt fra mindre beløb for en mulepose til inventar som stole og toiletter.
To år efter åbningen af Sort/Hvids i Kødbyen har vi iværksat en undersøgelse af vores kernepublikum, der støttede tilblivelsen af Sort/Hvids nye teater. Resultaterne kan læses i udgivelsen ET TEATER BRÆNDTE NED. ET NYT ER BYGGET OP., som nu kan downloades gratis her fra vores hjemmeside.
Udgivelsen består også af eksempler på andre crowdfundingkampagner og andre former for publikumsinddragelse i udlandet samt en akademisk gennemgang af de æstetiske potentialer i en scenekunst, der inviterer sit publikum med ind i sit virke.
Med udgivelsen vil vi videregive vores erfaringer til vores kolleger i teater- og kulturbranchen og andre aktører med interesse i crowdfunding.
Undersøgelse og udgivelse er støttet af Bikubenfonden.
God læselyst!