Interview:  Kunsten at give det usynlige en krop

14.12.2016 | Nyheder

hustedportraet2

Tekst og foto: Morten Lindberg Maaetoft, Sort/Hvid

DE ARBEJDER hurtigere, end du nogensinde vil kunne opfatte. Hele tiden hurtigere og hurtigere. På den tid, et menneske bruger på en aktiehandel, har algoritmerne allerede købt og solgt sig gennem tusinder af aktiehandler.

Hvordan skaber man kunst ud af algoritmer, som arbejder med så høje hastigheder? For Kristian Husted ligger svaret i at give algoritmerne en fysisk form; en krop. Han er instruktør og idémand bag forestillingen RACE TO ZERO, som er et samarbejde mellem Sort/Hvid og Yel Kayé.

»En stor del af RACE TO ZERO består af koreografi. Koreografi er jo dybest set en slags regler for, hvordan noget skal bevæge sig. Det samme kan man sige om algoritmer. De er regler for, hvordan noget agerer. Så vi bruger koreografi til at give publikum en fornemmelse af, hvad det egentlig er, algoritmerne gør,« forklarer Kristian Husted.

Kapløb om tiden
Ideen til RACE TO ZERO opstod, da Kristian Husted i 2013 skrev og instruerede forestillingen POINT OMEGA, der undersøgte finanskrisen. Her blev Kristian Husted opmærksom på fænomenet high-frequency trading – altså algoritmer, som kan købe og sælge aktier på millisekunder eller endda på mikrosekunder.

»Det handler om at komme først. Den, der kommer først, får handlen. Nummer to får intet. Derfor prøver de virksomheder, som arbejder med high-frequency trading, hele tiden at optimere deres algoritmer til at arbejde hurtigere end de andre,« siger Kristian Husted.

Udtrykket ’race to zero’, som har lagt navn til forestillingen, stammer fra den finansielle verden. Det er et navn for finansvirksomhedernes kamp for at have de hurtigste algoritmer; en slags kapløb om at nå handlen før de andre. De stræber efter at nå nul, så en handel i bogstavelig forstand ingen tid tager.

»Det er det kapløb, der fascinerer mig. Virksomhedernes mål er at tjene flere og flere penge ved hjælp af algoritmerne. Det interessante er, at algoritmerne opfører sig som en slags naturkraft. Algoritmerne kan handle på måder, som man ikke helt kan forudse eller forstå. De kan crashe, hvilket medfører store fald i aktiekurserne. Det problematiske er, at disse crash påvirker vores økonomi, og at det er almindelige menneskers penge fra eksempelvis pensionsopsparinger, der indgår i crashene,« siger Kristian Husted.

Kunst skal give en erfaring
Historisk set har dans i mange kulturer været en måde at kontakte guddommelige kræfter på. Regndans er en fast del af indiansk kultur, ligesom man i Sydøstasien har tradition for at danse for at opnå en bedre høst. På samme måde er RACE TO ZERO Kristian Husteds forsøg på at skabe en form for kontakt mellem mennesket og algoritmerne ved hjælp af koreografi.

»Vi forsøger at tale til alle publikums sanser. På en måde er vi jo nødt til at snyde publikum, for sagen er den, at algoritmerne er en konstruktion. De bevæger sig så hurtigt, at vi ikke engang kan sige med sikkerhed, at en handel finder sted på et givent tidspunkt,« siger Kristian Husted.

Derfor forsøger Kristian Husted i samarbejde med blandt andre en koreograf, en softwarekunstner og et hold af skuespillere at give algoritmerne en fysisk form. Sammen vil de give algoritmernes påvirkning af verden et kunstnerisk udtryk.

»Kunst handler blandt andet om at gøre det usynlige synligt. Det er ikke muligt for almindelige mennesker at opleve finansielle algoritmer. Vores ambition med RACE TO ZERO er at give publikum en erfaring med algoritmer,« siger Kristian Husted.

RACE TO ZERO er en co-produktion mellem Sort/Hvid og Yel Kayé. Forestillingen har premiere i Pakhus 11 den 21. januar 2017. Du kan købe billetter til RACE TO ZERO her.