“Men der er jo Hella Joof”

17.02.2017 | Nyheder

Når Moeisha Ali Aden nævner, at hun savner mere diversitet i dansk kulturliv, bliver hun ofte mødt med svaret, at ”der er jo Hella Joof”. Vi har mødt Moeisha Aden, som fra på torsdag står på scenen i Pakhus 11 som den ene hovedrolleindehaver i forestillingen I AM ALSO SOMALIA.

INTERVIEW

Da Moeisha Aden blev spurgt, om hun havde lyst til at være med i I AM ALSO SOMALIA var hun ikke et øjeblik i tvivl. ”Jeg ville da have været dum, hvis jeg havde sagt nej til at være med i en forestilling i Danmark med titlen I AM ALSO SOMALIA, hvor somaliere står på scenen”, som hun siger. Ifølge Moeisha Aden er der nemlig alt for få somaliere, og afrikanere generelt, på den danske kunst- og kulturscene. ”Somalia har en stor tradition for digte og spoken words. Jeg forstår ikke, hvorfor der ikke er nogle unge somaliere, der udøver det og tager lidt afrikansk rytme og blander det med den danske”. Det er Moeisha Adens klare opfattelse, at danskernes kendskab til kunstnere i Danmark med en mørkere hudfarve begrænser sig til den folkekære skuespiller Hella Joof. ”Når jeg nævner denne undren for folk, får jeg altid at vide, at der er jo Hella Joof. Og hvis Hella Joof er den eneste, folk kan komme i tanker om, så er jeg endnu mere forpligtet til at stå på scenen”.

Danmark halter bagefter

Afrikansk litteratur er i de sidste par år blevet populært i Danmark, men spørger man Moeisha Aden halter vi i Danmark stadig langt bagefter lande som Tyskland, Norge, Sverige og Storbritannien, når det kommer til at udnytte den afrikanske kulturarv. ”I London bliver der lavet afrikanske udstillinger, og hvert år i oktober afholdes der Somali Week med somalisk mode, mad og digte”, fortæller hun. Ifølge Moeisha Aden har vi i Danmark en tendens til altid at lave kultur på danske præmisser. ”Jeg tror, vi halter lidt bag ud i Danmark, når det handler om at tage folk med en anden baggrund ind i dansk kultur og lade dem vise, hvad de kan. Det foregår altid på danske præmisser, og så bliver det noget andet”.

The National Theatre of Somalia som samlingspunkt

Moeisha Aden er født i Somalia, men flygtede som følge af borgerkrigen til Danmark som 12-årig i 1995. Hun forstår ikke de muslimer, der mener, at kultur er forbudt, for hun mindes et barndomshjem fuld af musik, digte og spoken words. Minderne fra nationalteatret i Mogadishu, som er omdrejningspunktet i forestillingen I AM ALSO SOMALIA, står lysende klart i hendes hukommelse. ”Alt, hvad jeg kunne lide af sang og dans, kom fra teatret i Mogadishu. Hver lørdag morgen sad jeg sammen med mine små fætre og kusiner og lyttede til kassettebåndene fra forestillingen aftenen forinden. Vi grinede og forestillede os, hvordan det var, og vi snakkede alle sammen om, at ligeså snart vi kunne, ville vi tage ind til teatret i Mogadishu”.

Glem alt det, du har hørt om Somalia

Moeisha Aden har et håb om, at publikum til I AM ALSO SOMALIA vil glemme alt, hvad de hidtil har hørt og set om Somalia, når de går ind og ser forestillingen. De skal glemme al den støj, der er om landet i øjeblikket og se frem til at opleve unge dansk-somaliere på scenen. ”Hvis man virkelig oprigtigt er nysgerrig efter at vide, hvad den nye generation af såkaldte nydanskere kan, så skal man se denne her forestilling”, siger hun. Moeisha Aden lægger vægt på, at I AM ALSO SOMALIA er en forestilling, alle kan lære noget af. ”Der er så meget nyt i denne her forestilling, og selv det somaliske publikum vil blive overrasket og lære noget nyt. Jeg tror, der er mange unge dansk-somaliere, der pludselig vil forstå, hvorfor deres forældre i sin tid flygtede til Danmark”.

 

Foto: Rumle Skafte.