ORFEO
Sted Sort/Hvid, Staldgade 26-30, 1699 København V
19.04.2023 - 04.05.2023
Tirsdag-søndag kl. 19
Varighed 90 min.


NOTER TIL PUBLIKUM:
Det er vigtigt for oplevelsen, at publikum er klædt i sort tøj.

Publikum kan frit bevæge sig rundt i installationen. Man både går, står og sidder.

Under ORFEO er teatrets bar flyttet udenfor, og baren åbner en halv time før forestillingsstart.

BEMÆRK: Begrænset kørestolsadgang – kontakt os inden billetkøb på billet@sort-hvid.dk

Christian Lollikes sidste forestilling som leder af Sort/Hvid er en vild tur i dødsrigets evige forfald. Og Rasmus Zwicki viser sig igen som en af tidens mest interessante operakomponister. POLITIKEN
et helstøbt gesamtkunstwerk, hvor Monteverdis stemningsfulde recitativer fra 1607 møder moderne totalteater på uventet frugtbar vis. KRISTELIGT DAGBLAD
Orfeo er immersivt teater, der brænder sig fast på nethinden (...) Det beriger forståelsen af Orfeus-myten og giver Monteverdis 400 år gamle opera en helt ny klangbund af stille oprør. ISCENE
en overvældende udgave af sagnet om Orfeus der opføres i den immersive ORFEO. SCENEBLOG, Casper Koeller
det hypnotiske besøg i Dødsriget vil ikke blive glemt CPH CULTURE
Hvad teater kan, når det er bedst KULTURKUPEEN
Musikalsk er forestillingen usædvanlig og spændende. Monteverdis mere eller mindre kendte renaissancemusik dekonstrueres overbevisende af Rasmus Zwicki. (...) store eksistentielle spørgsmål, intens (musik)dramatik og raffineret musik. ASCOLTA (Operaens venner)
Christian Lollikes sidste opsætning hos Sort/Hvid er bare formidabel: Immersiv performance, når det virkelig rykker. MAGASINET KBH
En epokegørende forestilling, der leger så eminent og frygtløst med kunstarterne, at enhver traditionel operaopførelse, teaterforestilling eller koncert nok vil føles en anelse tam et godt stykke tid herefter. INFORMATION
Orfeo er en uforglemmelig totaloplevelse, der vil sidde i os længe. Iscenesættelsen er både æstetisk og auditivt enormt imponerende. Således genfødt. DEN 4. VÆG
Min gåsehud har endnu ikke lagt sig, og jeg længes tilbage til underverdenen, til at synge med, til at høre Monteverdis musik. SEISMOGRAF

Operasangere MORTEN GROVE FRANDSEN, FREDERIKKE KAMPMANN, CONNY THIMANDER, STEFFEN BRUUN Skuespillere LOUISA AISIN, NANA FRANCISCA SCHOTTLÄNDER, MADAME NIELSEN, KRISTIAN DE LINDE Musikere fra Copenhagen Phil ANDREAS ORLOWTZ (1. violin), ANNE SØE (1. violin), JOHN BAK DINITZEN (1. violin), KIRSTINE FUTTRUP (2. violin), HELENE BORDONARO (2. violin), ANDREA GYARFAS (2. violin), NINNIE ISAKSSON (Bratsch), KATHRYN RIDLEY (Bratsch), JAKUP LÜTZEN (Bratsch), RASMUS NØRBY (Bratsch), THEODOR LYNGSTAD (Cello), WIEBKE VESTERGAARD (Cello), SAMIRA DAYYANI (Cello), AINO SIURUA (Cello), PERRINE PACHERIE-BASSEUX (Cello), STEPHEN BUCKLEY (Bas), MORTEN MANDEL (Bas), PIOTR HETMAN (Bas), BENJAMIN FOX (Slagtøj), ALICJA KRAJEWSKA (Slagtøj) Dirigent MAGNUS LARSSON

Komposition og arrangement RASMUS ZWICKI Iscenesættelse CHRISTIAN LOLLIKE Tekst CHRISTIAN LOLLIKE, MADAME NIELSEN I SAMARBEJDE MED DE ØVRIGE MEDVIRKENDE Tekstbidrag HENRIK ZETTERBERG-NIELSEN Scenografi og kostumedesign IDA GRARUP, DAVID GEHRT Lysdesign MORTEN KOLBAK Komponist L’Orfeo CLAUDIO MONTEVERDI Libretto L’Orfeo ALESSANDRO STRIGGIO Dramaturg ANDERS THRUE DJURSLEV Kostumer HANNE MØRUP Rekvisitter TOBIAS EFF JOHANNESSEN Scenemester JONATHAN SVANTE HJORTH Lydteknik og -afvikling SØREN MOORE Afvikling ALBERT LØGSTRUP BRYGGER, CHRISTOFFER ØSTERGAARD MEIER NIELSEN Forestillingsleder ANDREA STØIER ANDERSEN, RIKKE HAARBO ANDERSEN, LÆRKE KOLDING Rekvisitter og byg ANDERS TOFT PEDERSEN Byg THEIS NICOLAI FIRING, SARINA GIULIA BOSIO, MARIANNE FEMERLING, LASSE BRIX LINDQVIST  Teatermaler JETTE MOGENSEN Instruktørassistent EMILIE BESKE Assistent MICHELLE ALEXANDRA FOMCENCO Statister MADS BITTMANN, GOLSHID ROKHZAN Fotos EMILIA THERESE

Støttet af AAGE OG JOHANNE LOUIS-HANSENS FOND, AUGUSTINUS FONDEN, A.P. MØLLER FONDEN, BECKETT-FONDEN, BIKUBENFONDEN, DANSK KOMPONISTFORENING, DANSK TENNIS FOND, KNUD HØJGAARDS FOND, STATENS KUNSTFOND, WILLIAM DEMANT FONDEN

Pressebilleder (ZIP)

ORFEO

Køb billetter

Stig med Sort/Hvid ned i dødsriget. Her lades alt håb ude. Omgivet af underverdenens ånder bliver du en del af en fortælling om en uudslukkelig længsel efter viden og skønhed, beherskelse og overflod. 

ORFEO er et civilisatorisk rekviem for vores egen tid, iscenesat som musikalsk totalinstallation. Komponist Rasmus Zwicki og instruktør og dramatiker Christian Lollike blander nye kompositioner, original, manipuleret og loopet opera, skuespil og publikumsinteraktion i en fri samtidsfortolkning af Monteverdis opera L’Orfeo og myten om Orfeus og Eurydike. 

ORFEO er en af de største produktioner, der nogensinde er skabt på Sort/Hvid. Den gamle slagterihal omdannes til et labyrintisk dødsrige, hvor spøgelser, legemliggjort af musikere, sangere og skuespillere, byder dig velkommen som en afdød iblandt dem. 

Samproduktion mellem Sort/Hvid og Copenhagen Phil. 

ORFEO

Køb billetter
19.04.2023 - 04.05.2023
Tirsdag-søndag kl. 19
Sted Sort/Hvid, Staldgade 26-30, 1699 København V
Varighed 90 min.


NOTER TIL PUBLIKUM:
Det er vigtigt for oplevelsen, at publikum er klædt i sort tøj.

Publikum kan frit bevæge sig rundt i installationen. Man både går, står og sidder.

Under ORFEO er teatrets bar flyttet udenfor, og baren åbner en halv time før forestillingsstart.

BEMÆRK: Begrænset kørestolsadgang – kontakt os inden billetkøb på billet@sort-hvid.dk

Stig med Sort/Hvid ned i dødsriget. Her lades alt håb ude. Omgivet af underverdenens ånder bliver du en del af en fortælling om en uudslukkelig længsel efter viden og skønhed, beherskelse og overflod. 

ORFEO er et civilisatorisk rekviem for vores egen tid, iscenesat som musikalsk totalinstallation. Komponist Rasmus Zwicki og instruktør og dramatiker Christian Lollike blander nye kompositioner, original, manipuleret og loopet opera, skuespil og publikumsinteraktion i en fri samtidsfortolkning af Monteverdis opera L’Orfeo og myten om Orfeus og Eurydike. 

ORFEO er en af de største produktioner, der nogensinde er skabt på Sort/Hvid. Den gamle slagterihal omdannes til et labyrintisk dødsrige, hvor spøgelser, legemliggjort af musikere, sangere og skuespillere, byder dig velkommen som en afdød iblandt dem. 

Samproduktion mellem Sort/Hvid og Copenhagen Phil. 

Operasangere MORTEN GROVE FRANDSEN, FREDERIKKE KAMPMANN, CONNY THIMANDER, STEFFEN BRUUN Skuespillere LOUISA AISIN, NANA FRANCISCA SCHOTTLÄNDER, MADAME NIELSEN, KRISTIAN DE LINDE Musikere fra Copenhagen Phil ANDREAS ORLOWTZ (1. violin), ANNE SØE (1. violin), JOHN BAK DINITZEN (1. violin), KIRSTINE FUTTRUP (2. violin), HELENE BORDONARO (2. violin), ANDREA GYARFAS (2. violin), NINNIE ISAKSSON (Bratsch), KATHRYN RIDLEY (Bratsch), JAKUP LÜTZEN (Bratsch), RASMUS NØRBY (Bratsch), THEODOR LYNGSTAD (Cello), WIEBKE VESTERGAARD (Cello), SAMIRA DAYYANI (Cello), AINO SIURUA (Cello), PERRINE PACHERIE-BASSEUX (Cello), STEPHEN BUCKLEY (Bas), MORTEN MANDEL (Bas), PIOTR HETMAN (Bas), BENJAMIN FOX (Slagtøj), ALICJA KRAJEWSKA (Slagtøj) Dirigent MAGNUS LARSSON

Komposition og arrangement RASMUS ZWICKI Iscenesættelse CHRISTIAN LOLLIKE Tekst CHRISTIAN LOLLIKE, MADAME NIELSEN I SAMARBEJDE MED DE ØVRIGE MEDVIRKENDE Tekstbidrag HENRIK ZETTERBERG-NIELSEN Scenografi og kostumedesign IDA GRARUP, DAVID GEHRT Lysdesign MORTEN KOLBAK Komponist L’Orfeo CLAUDIO MONTEVERDI Libretto L’Orfeo ALESSANDRO STRIGGIO Dramaturg ANDERS THRUE DJURSLEV Kostumer HANNE MØRUP Rekvisitter TOBIAS EFF JOHANNESSEN Scenemester JONATHAN SVANTE HJORTH Lydteknik og -afvikling SØREN MOORE Afvikling ALBERT LØGSTRUP BRYGGER, CHRISTOFFER ØSTERGAARD MEIER NIELSEN Forestillingsleder ANDREA STØIER ANDERSEN, RIKKE HAARBO ANDERSEN, LÆRKE KOLDING Rekvisitter og byg ANDERS TOFT PEDERSEN Byg THEIS NICOLAI FIRING, SARINA GIULIA BOSIO, MARIANNE FEMERLING, LASSE BRIX LINDQVIST  Teatermaler JETTE MOGENSEN Instruktørassistent EMILIE BESKE Assistent MICHELLE ALEXANDRA FOMCENCO Statister MADS BITTMANN, GOLSHID ROKHZAN Fotos EMILIA THERESE

Støttet af AAGE OG JOHANNE LOUIS-HANSENS FOND, AUGUSTINUS FONDEN, A.P. MØLLER FONDEN, BECKETT-FONDEN, BIKUBENFONDEN, DANSK KOMPONISTFORENING, DANSK TENNIS FOND, KNUD HØJGAARDS FOND, STATENS KUNSTFOND, WILLIAM DEMANT FONDEN

Christian Lollikes sidste forestilling som leder af Sort/Hvid er en vild tur i dødsrigets evige forfald. Og Rasmus Zwicki viser sig igen som en af tidens mest interessante operakomponister. POLITIKEN
et helstøbt gesamtkunstwerk, hvor Monteverdis stemningsfulde recitativer fra 1607 møder moderne totalteater på uventet frugtbar vis. KRISTELIGT DAGBLAD
Orfeo er immersivt teater, der brænder sig fast på nethinden (...) Det beriger forståelsen af Orfeus-myten og giver Monteverdis 400 år gamle opera en helt ny klangbund af stille oprør. ISCENE
en overvældende udgave af sagnet om Orfeus der opføres i den immersive ORFEO. SCENEBLOG, Casper Koeller
det hypnotiske besøg i Dødsriget vil ikke blive glemt CPH CULTURE
Hvad teater kan, når det er bedst KULTURKUPEEN
Musikalsk er forestillingen usædvanlig og spændende. Monteverdis mere eller mindre kendte renaissancemusik dekonstrueres overbevisende af Rasmus Zwicki. (...) store eksistentielle spørgsmål, intens (musik)dramatik og raffineret musik. ASCOLTA (Operaens venner)
Christian Lollikes sidste opsætning hos Sort/Hvid er bare formidabel: Immersiv performance, når det virkelig rykker. MAGASINET KBH
En epokegørende forestilling, der leger så eminent og frygtløst med kunstarterne, at enhver traditionel operaopførelse, teaterforestilling eller koncert nok vil føles en anelse tam et godt stykke tid herefter. INFORMATION
Orfeo er en uforglemmelig totaloplevelse, der vil sidde i os længe. Iscenesættelsen er både æstetisk og auditivt enormt imponerende. Således genfødt. DEN 4. VÆG
Min gåsehud har endnu ikke lagt sig, og jeg længes tilbage til underverdenen, til at synge med, til at høre Monteverdis musik. SEISMOGRAF
Pressebilleder (ZIP)