KICKSTART DANMARKS MEST KOMPROMISLØSE TEATER. Lejekontrakten er underskrevet, arkitekttegningerne er printede og byggeplanen ligger klar til Sort/Hvids nye teater i Kødbyen.

Vi mangler stadig nogle få hundrede tusinde kroner for at kunne realisere vores ambitiøse planer om et moderne teaterhus. Pengene skal bruges til publikumsstole, lamper, teaterteknisk udstyr og indretningen af vores foyer. Uden din støtte vil du komme til at sidde på gulvet på Sort/Hvid. I mørke.

We Are Not Real, 2015
All My Dreams Come True, 2013

Sort/Hvid skal genopbygges og støttes! Fordi de tør eksperimentet, har politisk kant og flytter grænser. Lollike er en af de væsentligste dramatikere vi har, og han bør have en scene.”

Trine Dyrholm
Skuespillerinde

Leaves, 2015

ENHVER AFSLUTNING ER EN NY BEGYNDELSE. I 2014 brændte Sort/Hvids historiske teater i Skindergade. Siden har vi levet som nomader og haft til huse i forskellige køkkener, foyerer og kontorlokaler. Med solide fondsbevillinger og et generøst kommunalt tilskud har vi nu fået mulighed for etablere et nyt teater i Kødbyen.

VI HAR BRUG FOR DIN STØTTE. Vi står nu med en gammel slagtehal, og sammen med et stærkt hold af arkitekter skal vi bygge den om til et teater. Dertil mangler vi alt inventar til scenerum, garderobe, værksted, foyer, bar og toiletter. Derfor beder vi om din støtte til at skabe et sted, hvor vi selv kan sætte dagsordenen, skabe kompromisløs scenekunst og inspirerende arrangementer.

The Shaft or Gerhard’s Adventure, 2013

”Hvor andre teatre fokuserer mere på envejskommunikation, rækker Sort/Hvid altid en hånd ud til folk og ønsker at indgå i dialog med dem og inddrage dem i oplevelsen. Teatret tager sine publikummer med på en rejse, som lærer dem – eller ligefrem tvinger dem til – at se tingene på nye måder. Det gør Sort/Hvid til en vigtig stemme, der igen og igen minder os om den vigtige rolle, som teatret har i samfundet.”

Christian Have
Indehaver og kreativ direktør, Have Kommunikation og bestyrelsesmedlem, Sort/Hvid

Dukkepartiet, 2014

VI VIL SKABE FREMTIDENS TEATER. Sort/Hvids nye teater bliver et multifunktionelt og fleksibelt teaterlaboratorium, hvor vi skal udvikle nye ideer og koncepter, eksperimentere og skabe flere alternative produktioner, iscenesættelser og transformerende publikumsoplevelser på et plan, vi hidtil kun har drømt om. Vi vil udfordre dig, os selv og den gængse måde at skabe og opleve teater på.

Billeder af Sort/Hvids teater i Staldgade 26-30 - nu og i fremtiden .

SORT/HVID ER DET KOMPROMISLØSE TEATER. Vi skaber teater, performances, opera, ballet, skulpturer og virtuelle værker, der undersøger samfundsmæssige og politiske emner på tværs af genrer. Med vores kunstneriske direktør Christian Lollike i spidsen udfordrer vi mainstream, viser nye perspektiver og opfinder nye genrer.

SORT/HVIDs nye teater
åbner i Kødbyen i efteråret 2016
De støtter SORT/HVID

Danica Curcic

Skuespillerinde

Jeg mener, at Sort/Hvid er en absolut nødvendighed inden for dansk scenekunst. Sort/Hvid er et internationalt teater, der ikke kun forholder sig eller indskrænker sig til danske problematikker, men globale. Med sine forestillinger insisterer det på at forholde sig kritisk til sin samtid, og det tvinger sit publikum til at tage stilling! Det er kompromisløst og udfordrer grænserne for, hvad teater kan i form og indhold.

Sort/Hvid med Lollike i front er modigt, lidenskabeligt insisterende og samfundsrelevant.

Det er politisk teater – og heldigvis aldrig politisk korrekt. Og tak for det!

Klaus Rothstein

Kritiker, kommentator og journalist

Sort/Hvid er – når det er bedst – nødvendigt teater, simpelthen fordi verden og virkeligheden ikke er… sort/hvid. Der er så meget metervarerteater, som ikke bringer os ud af fatning, men Sort/Hvid viger ikke tilbage for det ubehagelige, som fremkalder nye diskussioner om både teaterkunst, moral og politik. Derfor har vi brug for Sort/Hvid.

Trine Holm Thomsen

Teaterdirektør, Aarhus Teater

Sort/Hvid er et teater med sin helt egen, særlige og banebrydende profil. Det danske teater-, kultur- og åndsliv har brug for et sted som dette, ligesom det er et nødvendigt indspark fra kulturfronten i samfundsdebatten. Det er et teater, der får sit publikum til at tænke, få lyst til at agere eller absolut ikke agere, blive rasende, grine vildt – i hvert fald blive påvirket, føle sig talt til og talt med.

Casper Clausen

Efterklang

Sort/Hvid er vigtigt, lige nu. De roder rundt i mit hoved, det er dejligt. Men de har brug for et nyt sted at lave teater, det skal de ha’!

Morten Stræde

Billedhugger

Sort/Hvid. Der er kunst, som gerne vil underholde. Og der er kunst, som gerne vil udfordre og skubbe til vores vaner. Vi lever i en tid, hvor vi hver især finder os til rette, hvor nye tanker og ideer er få, og enhver har ansvaret for egen læring, eget helbred og eget livsgrundlag.

Derfor er det strengt nødvendigt, at der i kulturlivet findes kunstnere og kunstinstitutioner som Sort/Hvid, der prøver nyt, sætter debat og udfordrer den almindelige sitcom-stemning i samfundet.

Sort/Hvids guerilla-adfærd på højt kunstnerisk niveau er vigtig som en af forudsætningerne for de nye ideer, de nye tanker og de nye vaner.

Solveig Gade

Postdoc og dramaturg

Sort/Hvid har på få år gjort sig til et af de vigtigste og mest dags-ordensættende teatre i Danmark. Teatret producerer modige, kunstneriske nyskabende forestillinger, der sætter spot på presserende, aktuelle problemstillinger og helst på måder, der udfordrer og skubber til ens forudfattede meninger. Samtidig skaber Sort/Hvid suveræne seminarer og internationale festivaler med den mest cutting edge og typisk politisk engagerede scenekunst. Endelig har teatret på få år etableret et imponerende antal af tværinstitutionelle samarbejder, såvel her i Danmark som i udlandet. Der er få teatre, der er lige så kunstnerisk og politisk ambitiøse som Sort/Hvid, og Danmark har i den grad brug for et dagsordensættende og stærkt profileret teater af Sort/Hvids karat.

Thomas Boberg

Digter og forfatter

Kompromis- og frygtløst skærer Sort/Hvids forestillinger sig som knive ind i tiden, flænser den op og viser os dramatisk, musikalsk og billedskabende dens dunkle vrangsider. Som publikum inviteres vi ud i margen eller ned i de dystre kældre af vores eget sind, og i momenter ser vi klart vores egen eksistens i tid og rum. Akut debatskabende teater. Danmark har brug for Sort/Hvid.

Helena Seth

Programansvarlig for Dramaten&, Dramaten

Med en teater som Sort/Hvid kommer samtidens viktigaste frågor upp, på ett sätt som både roar och oroar.

Vi behöver en teater som sätter ljus på de mörka vrårna i vårt samhälle och i oss själva. Det gör Sort/Hvid, oavbrutet, och tvingar oss andra som samarbetar med dem att göra detsamma. Det är en röst som krävs idag, för att vi inte ska fasta i det smidiga, det effektiva och välordnade. Låt den ljuda, högljudd.

Adam Holm

Ph.d. og tidligere nyhedsvært, DR

Pænhed, konformitet, ensretning og flokhysteri er der rigeligt af her til lands. Sort/Hvid er en kunstnerisk frizone, et samfundskritisk eksperimentarium, hvor normer og bredt accepterede forestillinger tages ved vingebenet. I en verden, hvor nuancerne har det svært og gråzoner betragtes som et onde, er Sort/Hvid en tiltrængt modgift.

Charlotte Sahl Madsen

Fhv. Minister for videnskab, teknologi og udvikling, samt næstformand for Sort/Hvids bestyrelse

Sort/Hvid er nødvendig. Alt for mange kulturaktører “underholder”. Sort/Hvid udvikler ny dramatik ved at følge en forskningsbaseret udviklingsproces. Forskere med forskellige fagligheder bidrager med viden og konkrete data, der af Lollike & co. omsættes til mangeartede udtryksformer (teater, opera, ballet etc.) På denne måde gør Sort/Hvid os klogere og mere bevidste. Sort/Hvid bekæmper ligegyldighed, overfladiskhed og historieløshed.

Helle Fagralid

Skuespillerinde

Sort/Hvid udfylder behovet for et eksperimenterende teater, som på én og samme tid berører os dybt og rammer bredt. Det er et teater, der kan fortælle vedkommende historier, både på det helt nære almenmenneskelige plan og samtidig skabe debat i forhold til det samfund og den verden, vi lever i. Kort sagt; Det er aktuelt og eviggyldigt. Et nødvendigt teater!

Mary Aniella Petersen

Kunstnerisk produktionsleder, Staatsschauspiel Dresden

Sort/Hvid er en vigtig platform for scenekunsten i Danmark. Det er helt eksistentielt at have en sådan tværkunstnerisk smeltedigel, hvor kunstformer og intuitioner nedbrydes, og kunstværkerne kan opstå på egne præmisser. Tillige er Sort/Hvid en motor til at finde internationale samarbejdspartnere og bringe europæiske scenekunstnere til København.

Nikolaj Hübbe

Balletmester, Den Kongelige Ballet

Sort/Hvid under ledelse af Christian Lollike har de senere år vist sig som et kærkomment, nyskabende og dybt relevant teater. Ikke mindst qua dets valg af atypiske samarbejdspartnere. Et teater der bliver lyttet til, og som har formået og turdet bringe kontroversielle og samfundsrevsende emner til torvs og sætte dem i både pennens og projektørens skarpe blæk og lys. Et must i dansk teater.

Carl Christian Ebbesen

Kultur- og fritidsborgmester, Københavns Kommune

Som kulturborgmester i Københavns Kommune mener jeg, at Sort/Hvid bidrager til det københavnske teaterlandskab med eksperimenterende og samfundsdiskuterende forestillinger. Teatret vil uden tvivl styrke det kreative miljø i Kødbyen, når de rykker ind i deres nye lokaler her.

Christian Have

Indehaver og kreativ direktør, Have Kommunikation og bestyrelsesmedlem, Sort/Hvid

Sort/Hvid er et af de mest kreative og inspirerende teatre, som Danmark i dag har at byde på. Det er et teater, der forstår at tage fat i de store temaer og vigtige spørgsmål, der optager samfundet, og som er vigtige at reflektere over og få diskuteret. Det hele bliver sat ind i en kunstnerisk og æstetisk kontekst, der gang på gang overrasker.

Hvor andre teatre fokuserer mere på envejskommunikation, rækker Sort/Hvid altid en hånd ud til folk og ønsker at indgå i dialog med dem og inddrage dem i oplevelsen. Teatret tager sine publikummer med på en rejse, som lærer dem – eller ligefrem tvinger dem til – at se tingene på nye måder. Det gør Sort/Hvid til en vigtig stemme, der igen og igen minder os om den vigtige rolle, som teatret har i samfundet.

Trine Dyrholm

Skuespillerinde

Sort/Hvid skal genopbygges og støttes! Fordi de tør eksperimentet, har politisk kant og flytter grænser. Lollike er en af de væsentligste dramatikere, vi har, og han bør have en scene.

Søren Kaare-Andersen

Direktør, Bikubenfonden

Man går aldrig uberørt fra en forestilling af Sort/Hvid. Teatret har et brændende ønske om at udvide scenekunstens rammer og søger at placere det kunstneriske værk i samfundets midte, og det lykkes de med. For Lollike og co. er det ikke tilstrækkeligt at underholde. Som publikum må vi også tage stilling, undres eller forholde os til nye tanker. Teatret er i den grad med til at føre kunstformen ad nye veje og sikre dens relevans.

Mikkel H. Lund

Skuespiller

Jeg havde den kæmpe fornøjelse at arbejde for Sort/Hvid i sommeren 2013 på forestillingen ”All My Dreams Come True”, instrueret af Christian Lollike. I denne proces fik jeg i den grad udfoldet alle mine ressourcer som skuespiller, såvel som personligt. Jeg blev udfordret til det yderste på den allerbedste måde og fik virkelig flyttet nogle grænser. Mit arbejde med Christian Lollike og Sort/Hvid har givet mig mere mod til at gå lidt længere med en karakter hele tiden. I dag er det nærmest blevet til en sport for mig at se, hvor meget jeg kan flytte mine egne grænser, uden at det bliver et freak show.

Der er brug for et teater som Sort/Hvid, for at jeg kan lære mere om mig selv og min omverden. Som alle andre. Og endelig bliver man ganske enkelt en bedre skuespiller af at lave teater. Især på Sort/Hvid som jeg støtter 100%!

Nicolas Bro

Skuespiller

Lollike er vores svar på oraklet i Delfi, Sort/Hvid er benhårde profetier.
Sort/Hvid er ikke bange for nogen! Ikke engang den totale enegang.

Frederikke Aspöck

Filminstruktør

Sort/Hvid er vigtig. Hvem ellers hælder benzin på den offentlige debat på original, grotesk, bevægende, udfordrende og ofte morsom vis? Jeg kender ikke andre steder end Sort/Hvid, hvor jeg med glæde kan få en kulturel lussing, der varer i flere dage.

Rikke Øxner

Direktør, Aarhus Festuge

Sort/Hvid er en ganske særlig aktør inden for sit felt og et stærkt kort at have på hånden – en fremragende samarbejdspartner. De fornyer sig konstant og tør kaste sig ud i den dybe ende af bassinet. Jeg glæder mig meget til at se den fremtidsfabrik, de har på tegnebrættet. Sort/Hvid har 100% min støtte.

Madame Nielsen

Sort/Hvid
får mig til at tænke på Anders Breivik
Hvorfor? Det er ikke rimeligt,
megalomant, medie-forfængeligt og ikke
for sjov.
Sort/Hvid er i farver.

Ulla Tofte

Direktør, M/S Museet for Søfart

Sort/Hvid er scenekunst, der kradser og klør. En sten i skoen, et bump på vejen, en torn i øjet. Frækt, aktivistisk og modigt. Dén slags kultur har Europa brug for i disse år. Sort/Hvid formår at skabe samarbejder langt ud over Danmarks grænser, og med et nyt teater vil Sort/Hvid kunne styrke denne position betydeligt. For uden et teater som Sort/Hvid, risikerer vi at blive behagesyge og magelige.

Marijana Jankovic

Skuespillerinde

Sort/Hvid er et teater, jeg har fulgt helt fra starten og været så heldig at arbejde for en enkelt gang. Og der oplevede jeg nogle meget modige mennesker, der ikke kun brænder for teatret, men som er interesserede i at afspejle verden i nye former og give både teatret og kunsten nye skæve/anderledes vinkler og fortælleformer. Jeg er stor fan af Christian Lollike og hans dramatik, som jeg finder utroligt inspirerende og nyskabende. Det er et teater, som jeg til hver en tid vil besøge og spille på med stor glæde! Vi er heldige over at have sådan et teater i lille Danmark.

Pia Allerslev

Børne- og ungdomsborgmester, Københavns Kommune

Teater kan noget, ikke meget andet kan, og uanset om man går derfra opløftet, smilende, med en tåre på kinden, tænksom eller provokeret, så tror jeg, teatret vil være berigende for alle… og hos Sort/Hvid er det ikke bare sort/hvidt. Her bliver man mødt med nærvær og intensitet – samtidig med at de aldrig er bange for at tage fat om de vanskelige emner, ingen andre vil røre ved. Jeg glæder mig rigtig meget til at opleve Sort/Hvid i deres nye omgivelser.

Søren Solkær

Fotograf

Sort/Hvid leverer uundværligt samtidsrelevant rock’n roll teater på højt kunstnerisk plan, som skærer lige ind til benet med enorm træfsikkerhed og helt uden berøringsangst.

Kirsten Dehlholm

Kunstnerisk leder og direktør, Hotel Pro Forma

Sort/Hvid har sparket døren ind på scenen med et ordentligt brag. Noget hele teaterverdenen behøver. Sort/Hvid omfavner det kontroversielle, det politiske, det grimme, det sjove, det mærkelige og det tragiske. Christian Lollike som leder styrer med skarp sans for det, der taler til os, det der berører os, vedgår os. Hans evne til at involvere mange forskellige slags mennesker og samfundslag er stor. Han har tillid og kærlighed til menneskene og til kunsten som medie for budskaber. Han er faktisk en mand med et budskab. Støt ham og hans projekter. Det betaler sig. Også på internationalt plan. Sort/Hvid har et enormt potentiale.

Michael Christiansen

Bestyrelsesformand for DR, Dansk Retursystem og Sort/Hvid, samt fhv. direktør for Det Kongelige Teater

Et nødvendigt teater er efter min opfattelse et teater, der sætter teaterkunsten i spil i den aktuelle samfundsdebat – i sin tids egne fortælleformer, til sin tids publikum. Mange unge har svært ved at finde deres eget livs problemer og udfordringer behandlet i teaterformen i traditionel forstand – hos Sort/Hvid er det lykkedes.

Sort/Hvid er det bedste, der er sket i dansk teaterliv i mange år. Et uomgængeligt nødvendigt teater, som nu søger nye fysiske rammer, som også skal udfordres.

FAQ

  1. Sort/Hvid er et teater med base i København, der bestræber sig på at være en af de mest kompromisløse stemmer blandt landets kulturinstitutioner. Sammen med en lang række samarbejdspartnere i ind- og udland vender og drejer Sort/Hvid vores samtid for at skabe ny genrebrydende scenekunst, installationer og virtuelle værker.

  2. Helt bestemt. Enten fordi de tematikker, som vores værker berører, er så aktuelle, at de har skabt debat i medierne. Eller fordi de har vundet adskillige priser. Blandt vores værker kan nævnes operaen udstillingen MartyrmuseumLeaves, balletterne I Føling og Uropa, mindesmærket We Are Not Real, performances som The Provocateur og Dukkepartiet samt forestillingerne Jeg hører stemmer, Transformatoren, All My Dreams Come True, Skakten og Manifest 2083 om Anders Behring Breiviks forvandling fra menneske til massemorder.

  3. Det spørgsmål har vi ladet nogle andre svare på. Ovenfor finder du en række udtalelser om Sort/Hvid fra personer med forskellige baggrunde og udgangspunkter. Klik på deres navn og tjek deres citater ud.

  4. Jo, det var det. Men vi ændrede navn fra CaféTeatret til Sort/Hvid i maj 2014. Et halvt år efter udbrød der brand på vores historiske teater, der siden 1972 har ligget i Skindergade i København. Sort/Hvid har siden søgt efter et nyt sted, hvor vi kan arbejde videre med vores vision. Dét har vi fundet i Kødbyen.

  5. Ja da. For vi laver masser af samarbejder med teatre og festivaler i andre byer end København, og hver sæson bestræber vi os på at få vores forestillinger på turné i ind- og udland. I denne sæson har Sort/Hvid for eksempel vist forestillinger og værker i byer – både fra Ballerup til Aarhus, Slesvig og Thisted samt i Stockholm, Dresden, Bergen og på Pergine Spettacolo Aperto festivalen i Italien.

  6. I samarbejde med arkitektfirmaet MLRP omdanner Sort/Hvid med stor nænsomhed og respekt den oprindelige slagtehal fra det nittende århundrede til et moderne fleksibelt teater. Planen er en unik løsning, hvor den store slagtehal kan inddeles i større og mindre scenerum ved hjælp af flytbare vægge alt efter den enkelte teaterforestillings behov og krav.

     

    Løsningen tilslutter sig Sort/Hvids konceptuelt undersøgende arbejdsmetode og ønske om at skabe et fleksibelt rum, hvor fremtidens scenekunst – som sjældent forholder sig til klassiske scenerum – kan udforskes og udfoldes.

     

    Sort/Hvids nye teater skal være til glæde for mange. Nye større lokaleforhold og en central placering medfører mange muligheder for at indgå i nye samarbejder. Med institutioner og virksomheder i hele nærområdet er det tanken, at Sort/Hvid udvider aktiviteten fra primært at fokusere på scenekunsten til at blive en levende kunstnerisk organisme i Kødbyen med et væld af aktiviteter, der spænder over alt fra teaterforestillinger, udstillinger, litteraturoplæsninger, filmvisninger og koncerter til borgermøder, forelæsninger og debatter.

     

  7. Adressen er Staldgade 26-30, som ligger i Kødbyen centralt i København, tæt på offentlige transport- og parkeringsmuligheder, andre kreative miljøer, restauranter og barer. Byggeriet af Sort/Hvids nye teater påbegyndes i sommeren 2016 og åbner for offentligheden til efteråret.

  8. Ja, vi vil. Det er altid i Sort/Hvids interesse at undersøge og afprøve nye rammer og scenemuligheder, hvad end det er i et bur på Store Torv i Aarhus eller i Atomkælderen under Det Gamle Kommunehospital i Indre København.

    Men vi skal have en Sort/Hvid-base med scenerum, værksted og mulighed for at producere og afprøve koncepter – inden de ryger ud i det offentlige rum.

  9. Sort/Hvid er et lille storbyteater. Dermed er vi en del af en ordning, hvor staten og kommunen tilsammen yder et samlet årligt bidrag til den daglige drift af en række teatre. Derudover søger vi løbende projektstøtte til specifikke kunstneriske projekter fra både private og offentlige fonde.

  10. Det er et rigtig godt spørgsmål. De penge, vi modtager fra private og offentlige fonde, er øremærkede produktion af værker, drift og den nye bygning, og disse penge må ikke bruges på teknik, møbler og interiør.

  11. Din støtte bliver brugt til inventar og alt fra scenerum, garderobe, værksted, bar, toiletter og foyer. De 200.000 kr., som vi håber at indsamle gennem Kickstarter-kampagnen, udgør en mindre restfinancieringsdel af det store budget, der skal dække nogle af udgifterne til ting, vi ikke kan undvære.

  12. På Kickstarter har vi samlet en række forskellige rewards – alt fra teateroplevelser og dit navn på en af publikumsstolene eller en fodboldkamp mod Christian Lollike og Sort/Hvid All Stars. Og så er du selvfølgelig med til at sikre, at Sort/Hvids nye teater ikke står tomt for inventar.

  13. Hvis vi ikke formår at indsamle de 200.000 kr. (knock on wood), får du selvfølgelig dine penge tilbage. Og du vil måske også komme til at se kompromisløse værker i en ny teaterbygning i Kødbyen uanset. Men du kommer til at sidde på gulvet. I mørke.